Bewonersbijeenkomst verslag 27 september

Verslag bijeenkomst 27-09-2023 Bewonerscollectief Osdorp De Punt

Amsterdam Osdorp Stadsboerderij grote zaal 19:00 – 21:00 uur


Opening
Dagvoorzitter Hélène de Bruine heet allen welkom en opent de bijeenkomst met een kennismakingsronde.
Een bijeenkomst, georganiseerd door de buurt, voor de buurt. Inclusief de 5 panelleden zijn we aanwezig met 30 personen. Een onverwacht hoge opkomst. Namens het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel is Nazmi Türkkol toehoorder. Op 2 na wonen allen in Amsterdam Osdorp De Punt. Een wijk met ongeveer 6.000 inwoners in Nieuw-West. Slechts een handvol van de aanwezigen woont hier pas enkele jaren. Velen wonen hier al minstens 20 jaar. Een paar zelfs bijna 60 jaar. Toen zij hier kwamen wonen, was dit in een aangename en veilige leefomgeving. Zonder uitzondering melden allen, dat deze buurt vanaf het begin achteruit gaat. Dit is uniek voor Amsterdam. De ergste achteruitgang dateert van de afgelopen drie jaren. Gemeente en politie hebben steeds minder greep op de ernstige problematiek. Veel bewoners spelen dan ook met de gedachte om te verhuizen, maar dat is lastig.
De aanwezigen bepalen samen een naam en dat wordt Bewonerscollectief Osdorp De Punt .De oprichting van dit bewonerscollectief voorziet dan ook in een grote behoefte. De bewoners geven aan om snel te gaan doorpakken en samen de schouders eronder te zetten. Het is onze bedoeling ongeveer elke 3 maanden bijeen te komen. Vanaf volgende keer met buurtorganisaties en overheidsmensen erbij. We zullen dan in een ruimere locatie vergaderen. Datum, tijd en plaats volgen.



● Er zal snel een terugkoppeling worden gegeven van deze bijeenkomst aan de bewoners van de Punt.
● Vertegenwoordiging van ons Buurtcollectief is aanwezig op 4 oktober bij De Kracht van Nieuw-West.
● Er zal een terugkoppeling van deze avond worden gegeven bij de vergadering van de stadsdeelcommissie N-W.
● Organiseren van een schouw door de buurt van bewoners, ambtenaren, politie, politici en bestuurders.
● Periodiek overleg met een afvaardiging van Buurtcollectief, politie, gebiedsmakelaar en veiligheidscoördinator.
● Via een reply op deze mail kunnen bewoners en anderen aangeven wat ze hierin willen en kunnen betekenen.

Verslaglegging van deze bijeenkomst
Om veiligheidsredenen worden de namen en mailadressen van dit collectief niet verder verspreid.

Micha Beuger – houdt het meeste van deze administratie bij.
Dit verslag is gemaild aan deelnemers, verhinderden, besturen Langswater flats, gemeente en buurtorganisaties.

Spontaan kort na de opening ingebrachte problematiek en suggesties
Samengevat als buitengewoon ernstige overlast en onveiligheid – vooral voor jonge kinderen – in de omgeving.

Vrijwel dagelijks wordt bijvoorbeeld door explosieven forse schade aangericht aan gebouwen en voertuigen.
Er zijn veel hangjongeren. En hangdronkaards. Beide groepen vaak met levensgevaarlijke steekwapens.
Er wordt uitbundig gedeald in (hard)drugs – o.a. in de sisha lounge – hoewel de politie dit meestal ontkent.
De omgeving ligt vol lachgascilinders, die je overigens voor € 10,- per stuk kunt inleveren. Blikje slechts € 0,15.
Er zijn in deze buurt veel kwetsbare doelgroepen, voor wie nauwelijks of helemaal geen hulp beschikbaar is.
Ook de verkeersveiligheid laat te wensen over. Er is veel wild parkeren, vooral van busjes.
Het woningtoewijzingsbeleid is slecht. Op Dijkgraafplein en Langswater worden woningen als belegging beschouwd.
Dit trekt huurders aan die geen binding hebben met de buurt. Een ramp voor deze toch al gehorige oude flats.
Rond het Dijkgraafplein is het winkelaanbod ronduit eenzijdig.
En het plein heeft een aanzuigende werking op criminaliteit en hangmannen.
Bij de ingangen en in parken is het steeds lastiger om de toenemende hoeveelheid troep op te ruimen.
Helaas is de buurtcommissie De Punt ter ziele gegaan. Gelukkig is er nu dit Bewonerscollectief.

Splitsing – na de pauze – in groepen onder leiding van
● Anita Ramroochsingh
● Hélène de Bruine
● Maikel van Leeuwen – initiatiefnemer van deze bijeenkomst
● Tjalmar Verduyn Lunel – stichting !WOON

Tien PUNTen plan

1.Meldingen overlast en knelpunten verbeteren
2.Actieve rol politie en gemeente bij overlast
3.Inspraak en meedenken over plannen en ontwikkelingen
4.Vergroening en meer bloeiende planten
5.Duidelijkere en veiligere verkeerssituatie
6.Fellere straatverlichting en meer camera’s Osdorperweg
7.Aanpak overlast (fout) parkeren
8.Aanpak overlast daklozen
9.Aanpak overlast jeugd
10.Meer aandacht en liefde voor de buurt vanuit de instanties


Toelichtingen en aanvullingen

1. Meldingen van overlast worden slecht opgepakt. Weinig feedback, respons en zichtbare acties. Weinig tot geen communicatie over de voortgang en afhandeling van meldingen. Een meldingencoördinator of een apart nummer zou helpen.

2. Er is veel overlast en criminaliteit in de buurt. Instanties wijzen soms naar elkaar. Politie en gemeente zijn onderbezet. Bewoners voelen zich onveilig in hun buurt. We willen dat instanties doorpakken en niet dat juist alle problematieken van elders hier worden verplaatst. Idee om daarnaast een handhavingsmaand te organiseren: een gerichte actie waarbij een maand lang op een bepaald onderwerp wordt gehandhaafd.

3. Bewoners horen en lezen weinig over de ontwikkelingen en plannen voor de buurt. We willen duidelijkere communicatie bij (bouw)plannen en inspraak bij de inrichting van het veldje op het Dijkgraafplein. We willen meepraten over onze buurt.

4. Onze buurt kan groener en ook bloeiende planten(bakken) zijn gewenst. Het groen ziet er sober uit. Meer (bloeiende planten) in en rond de buurt maakt onze buurt aantrekkelijker.

5. Op meerdere plekken wordt het verkeer als onveilig ervaren: te hard rijden, driften, knalpijpen, scooters over de stoep etc.
Er gebeuren veel ongevallen. De rotonde op het Dijkgraafplein is verwarrend ook in combinatie met de tram. Ook willen we overal op Langswater verkeersspiegels bij de ingangen van de parkings.

6. De sociale veiligheid is met name ’s avonds een probleem. Vrouwen durven niet altijd de straat op en er zijn onverlichte plekken die een onveilig gevoel geven. Ook is er veel overlast rond de horeca. Vooral rond het Dijkgraafplein. Bijvoorbeeld bij de sisha bar.

7. Overlast dubbel parkeren heerst vooral rond het Dijkgraafplein en rond Langswater bij de moskeeën. Er worden veel busjes en aanhangers in de buurt geparkeerd.

8. Betere spreiding en begeleiding van probleemgevallen en daklozen zal zorgen voor een afname van de overlast.

9. Jongerenaanpak gericht op opvoeding, preventie, huiswerkbegeleiding, jeugdhonk, ouders betrekken en het voorkomen van hangplekken.

10. We willen meer aandacht voor onze buurt van de gemeente, politie en overheid. Zoals netjes onderhouden straten, aanpak zwerfvuil en hondenpoep. Vooral rond de speeltuinen. Ook meer aandacht voor het weghalen van fietswrakken. Meer toezicht op grofvuilplekken en afvaldumpingen.


Namens de organisatie allemaal hartelijk dank voor jullie aanwezigheid en inbreng.
Samen maken we hier weer een mooie leefomgeving van. Van harte welkom via een reply op de begeleidende mail.

Zie ook het volgende belangrijke artikel:
https://www.at5.nl/artikelen/217167/in-minst-leefbare-wijk-de-punt-knokken-bewoners-voor-een-betere-buurt

2 antwoorden op “Bewonersbijeenkomst verslag 27 september”

  1. Het was een goede bijeenkomst en ben blij dat ik ook veel mensen uit de laagbouw van de Punt tegen ben gekomen.
    Ik wil graag me aansluiten bij jullie, ik ben al bij bewoners aan het vragen wie zich wil aansluiten bij de bewonerscommissie de Punt.
    Nu las ik dat de commissie de Punt ter ziele zou zijn, maar ze waren eerder slapend, omdat ze geen goede gesprekken konden afdwingen bij de woningbouw Ymere en liepen tegen een muur.
    Maar ik ga er nu toch weer 1 samenbrengen, om gezamenlijk met jullie van onze buurt weer een mooie leefbare buurt te maken.
    Ikzal het verslag gaan rondbrengen in de buurt hier zodat iedereen weet wat onze 10 punten zijn, en dat ze met vragen en klachten bij mij terecht kunnen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *