Terugkerend overleg met gemeente, stakeholders, belanghebbende en politie. Elk kwartaal. Alle veiligheidsonderwerpen.

  • Verlichting. Veel lantaarnpalen werken niet en meldingen worden niet opgepakt. Er zijn donkere stukken in de buurt en dat geeft een groot gevoel van onveiligheid en oudere mensen zien daardoor niet de oneffenheden in de straat en struikelen. 

Bewoners willen een buurtschouw en een goed verlichtingsplan voor de hele buurt. 

Bewoners snappen dat er een spanning zit in het verlichten en dat verlichting ook weer kan zorgen voor lichtoverlast voor bewoners en natuur.

  • Hangjongeren. Op zich zijn jongeren op straat geen probleem, wel icm (vermeend) drugsoverlast, dealen, bedreigen, de ‘straat’ opeisen en vuurwerk. Bewoners vragen om een integraal plan voor de jongeren. De overlastgevende jongeren verplaatsen zich steeds, dus het ‘wegjagen’ is weer overlast elders. Meldingen bij gemeente en politie worden niet opgepakt. Om de Punt heen zijn ook talloze plekken waar overlastgevende jongeren/mannen zich ophouden, zoals Etnastraat, Shell en omgeving en Akerpoort. Bewoners maken zich zorgen over de verharding en agressie.
  • Cameratoezicht. Bewoners willen graag weten welke camera’s er zijn, het doel en wat er wordt vastgelegd. Op welke plekken is een extra camera gewenst?
  • Verbinding en aanspreken. De samenleving is verhard. Aanspreken levert veelal direct agressie op en bewoners spreken daarom niet of minder aan. Daarmee wordt het slechte gedrag alleen maar erger. Bewoners willen oproepen om verbinding te maken. Kunnen we beginnen om elkaar te groeten op straat en elkaar te leren kennen.
  • De Vomar op het Dijkgraafplein wordt als onveilig gezien. Zowel om als in de winkel. Veel diefstal, bedelarij, intimidatie rond de Vomar en de winkel en de omgeving zien er smoezelig uit. Voor de hele Punt is deze supermarkt belangrijk.
  • Bewoners vragen om structureel en strategisch meer (zichtbaar) toezicht van handhavers, boa’s en politie en straatcoaches. Bewoners voelen zich in de steek gelaten doordat er weinig toezicht in de wijk is en bij meldingen ook geen of weinig opvolging is. 
  • Haal- en breng gedrag rondom de basisscholen in de Punt leidt tot verkeerschaos, onveilige situaties. Auto’s worden overal geparkeerd en is onveilig en onwenselijk
  • Verkeersveiligheid: er wordt te hard gereden en de verkeerssituatie rondom Tussen Meer en Dijkgraafplein klopt niet en is onveilig. Voorrang is onduidelijk en dat leidt tot discussies en bijna aanrijdingen. Bewoners geven aan dat lang niet alle verkeerstekens kloppen.
  • Parkeeroverlast: op hoeken of dubbel parkeren is een doorn in het oog van bewoners. Zicht op de weg is weg. Ook de overlast van parkeren rondom de gebedstijden/feesten bij de moskeeën en het uitblijven van handhaving wordt ervaren als onevenwichtig en oneerlijk.
  • Op veel plekken liggen de straat/stoeptegels schots en scheef. (Korte Water, Ingelandenweg, Langswater). Gevolg is struikelpartijen en geeft de buurt een aftands aanzicht.
  • Explosies/ zwaar vuurwerk. Bijna elke avond en nacht is het raak. Bewoners vinden dit bedreigend en intimiderend.