Op 6 november 2023 was er een veiligheidsoverleg met bewoners, gemeente, Eigenwijks en de politie. De volgende afspraken en notulen zijn hieruit voortgekomen.
Aanwezigen
Bewonerscollectief De Punt | Anita , Tineke, Maikel, Hélène |
Gemeente Amsterdam | gebiedscoördinator Osdorp, gebiedsmakelaar De Punt, Projectleider jeugd en Veiligheidprojectleider veiligheid Osdorp |
Politie | plaatsvervangende wijkagent |
Eigenwijks | opbouwwerker |
Doel van het overleg
“Bewoners van het Bewonerscollectief Osdorp de Punt willen de veiligheid van onze buurt verbeteren. Samen met gemeente, politie en andere relevante stakeholders willen we constructief en periodiek om tafel om de onderwerpen gerelateerd aan veiligheid te bespreken en aan te pakken.”
Alle aanwezigen ondersteunen het doel van dit overleg.
Longlist van bewoners De Punt
Vanuit de bewoners is een lange lijst samengesteld van veiligheidspunten uit De Punt. Deze lijst dient als leidraad en bespreeklijst voor volgende overleggen en acties. Hoog op de prioriteitenlijst van de bewoners staat de overlast van cliënten van de zorginstellingen, sociale onveiligheid en criminaliteit.
Aanwezigen herkennen de problematiek en onderkennen de (negatieve) veiligheidssituatie in De Punt.
Reactie gemeente: we herkennen de gestapelde problematieken in de Punt en zijn hier met diverse partners en diverse afdelingen van de gemeente over in gesprek (voor passende en duurzame interventies).
Reactie gemeente: aangegeven dat er een integrale aanpak is op de problematiek in de Punt. Dat wil zeggen: aan de hand van de meldingen bij politie en gemeente wordt de inzet van (preventieve) partners bepaald.
Meldingen overlast en veiligheid
Bewoners en ondernemers maken veelvuldig meldingen van overlast via de gemeente of politie.
Er wordt erkend dat veel meldingen binnenkomen. In een vervolgoverleg zullen we hier concreter op in gaan. Bewoners geven aan dat ze graag een kwartiermaker (dossierhouder) Veiligheid in de Punt willen en korte lijnen met zowel de gemeente, zorginstellingen, als ook politie.
Reactie gemeente: “Er komen inderdaad dagelijks meerdere meldingen uit Nieuw- West binnen, onduidelijk is hoeveel dat er momenteel voor de Punt zijn.“
Communicatie
Bewoners hebben behoefte aan meer informatie van gemeente, politie, zorginstellingen en woningbouwverenigingen m.b.t. tot de stand van zaken in en rondom de Punt. Wie gaat waar over, welke meldpunten en nummers zijn er voor bewoners, overzicht en nieuws rondom plannen/ontwikkelingen, korte lijnen naar politie en gemeente van bewoners, zeker ook bij high impact incidenten. Meer zichtbaar en meer betrokken in de wijk.
De volgende onderwerpen dienen op korte termijn nog verder uitgediept te worden:
- De kortere lijnen; BewonersCollectief De Punt heeft behoefte aan concrete aanspreekpunten bij de stakeholders.
- Communicatieplan: Er is informatiebehoefte bij bewoners in de Punt. Op dit moment is de communicatie miniem, passief en niet passend bij de verschillende bewonersgroepen. Er wordt een communicatieplan gemaakt over doel, inhoud, doelgroepbereik en inzet passende communicatiemiddelen. Hoe bereiken we zo veel mogelijk bewoners? Actie: Gebiedsmakelaar
- WPT/infobus veiligheid: In de maanden november en/of december 2023 wordt het Veiligheids/infobusje op het Dijkgraafplein geplaatst om laagdrempelig in gesprek te gaan met bewoners over veiligheid. Bewoners in de Punt worden hier tijdig over geïnformeerd.
Afgesproken is dat het Bewonerscollectief hier ook bij aansluit. Actie: Veiligheidscoördinator i.s.m. wijkagent.
Aanvulling gemeente: “goed om te weten is dat de beschikbaarheid van de WPT- bus mede afhankelijk is van de (high impact) incidenten in het stadsdeel. Wanneer hier meer duidelijkheid over is, zal dit gecommuniceerd worden aan het bewonerscollectief. “
Overlegstructuur
1. Veiligheidsoverleg Osdorp de Punt
Afspraken:
- Uitgangspunt is om een periodiek overleg eens per kwartaal in te plannen.
- Voorstel voor een datum volgend overleg (jan/febr 2024) waarbij de voorkeur om direct een reeks in te plannen. Actie: het Buurtcollectief
- Tijdens dit overleg worden stand van zaken gedeeld, thema’s besproken, afspraken gemaakt.
- Welke partijen/ketenpartners zitten aan tafel bij dit overleg? Per overleg kunnen zonodig andere belanghebbenden (zoals zorg, bedrijfsvereniging, Ymere) aanschuiven.
2. Overleg zorg en overlast
Afspraken:
- Onlangs is er al een dergelijk Veiligheidsoverleg opgestart tussen de zorginstellingen, gemeente en politie.
Om dubbelingen van overleggen te voorkomen wordt de wens geuit dat er een afvaardiging van de het Buurtcollectief ook aanschuift bij dit overleg. Actie: de gebiedsmakelaar gaat dit bespreken (o.a. op 14 november bij overleg PerMens) en koppelt dit terug aan het Buurtcollectief.
Reactie gemeente:
“Vanuit de taak en rol vanuit de afdeling veiligheid is het wenselijk dat het buurtcollectief wordt uitgenodigd daar waar mogelijk en nodig. Niet elk overleg leent zich voor de aanwezigheid van het buurtcollectief.”
3. Themabijeenkomst veiligheid ontwikkellocatie Dijkgraafplein- Meet Ups
Afspraken:
- Het initiatief voor het verzorgen van een dergelijke bijeenkomst ligt bij de betreffende projectleider (stadsdeel NW). Actie: het Buurtcollectief neemt contact op
Reactie gemeente: “dit dient (intern) nader uitgewerkt te worden. “
4. ‘Publieke waarden’
Vanuit de gemeente is een participatiemodel gestart om bewoners meer verantwoordelijkheden te geven waarbij de overheid een faciliterende rol heeft. Actie: het Buurtcollectief gaat op de website van de gemeente op zoek naar meer info.
Hoop dat er nu eens wat gaat gebeuren in deze buurt ook rond Kortewater. Ten eerste moet er met spoed de lantaarnpalen gemaakt worden. Je kunt elkaar savonds niet zien. Laatst liet ik mijn hond uit sprongen er ook weer drie gasten om mij heen en je wordt maar uitgescholden voor kankerhoer, terwijl je niets zegt. Kinderen van 9 a 10 jaar met nitraatbommen. Aangezien Kortewater doodlopend is, bij de inrichting ontspoorde jongeren staan er s’avonds veel auto’s de zogenaamde dealers.Heb ik vaak over gebeld. Niemand doet er iets aan, vanwege personeelgebrek.