Aanzet vormgeving Wijkalliantie de Punt door het BCOP

Opgesteld door: Het BewonersCollectief Osdorp de Punt (BCOP): Tineke Westrus, Micha Beuger, Hélène de Bruine en Maikel van Leeuwen (‘Kerngroep”). Onder begeleiding van communitybuilder H. Bouz van !Woon.

Google Document: https://docs.google.com/document/d/16bwspRncEndZJVuTeByxgWa2yPkT5FcJPuVOcmQt4A4/edit?usp=sharing

Versie logboek

  • 0.5 – 29-11-2024  Eerste aanzet
  • 0.6 – 07-12-2024 Feedback van kerngroep en !Woon verwerkt
  • 0.9 – 11-12-2024 Concept versie voorgelegd aan NPSNW en !Woon

Definiëring van het BCOP en haar rol

  1. Het BCOP is opgericht voor en door bewoners uit De Punt. Met als doel de leefbaarheid en de wijk als geheel te verbeteren. Het belang van de wijk en haar bewoners staat voorop. 
  2. Het BCOP organiseert bijeenkomsten, informeert en haalt actief de meningen en ideeën op van bewoners. Op deze manier staat het BCOP in nauwe verbinding met bewoners en fungeert als een belangrijk platform.
  3. Het BCOP bestaat uit een groep bewoners die veel ervaring hebben met en kennis hebben over De Punt. Zij beschikken over belangrijke informatie die geen andere partij heeft, hierdoor zijn zij per definitie van meerwaarde en een belangrijke en legitieme partner.
  4. Het BCOP zet de bewoner in de regie. De kerngroep is daar in begeleidend en aanjagend, maar streeft ernaar dat bewoners zelf leidend zijn. 
  5. Namens de BCOP zit er een kernteamlid bij vergaderingen van partners of een andere bewoner namens het BCOP.
  6. De wijk is van de bewoners. Daarmee zijn bewoners een centrale en gelijkwaardige partner.

Wat is er nodig voor het creëren van een gelijk speelveld?

  1. Een gezamenlijk gedragen visie en doel voor De Punt. Alle neuzen staan dezelfde kant op en we slaan de handen ineen om de wijk te verbeteren. Alle wijkpartners zetten zich in met toewijding.
  2. Erkenning van het BCOP als een van de belangrijkste gelijkwaardige gesprekspartners in de wijk. Door zowel de gemeente als andere wijkpartners, zoals Eigenwijks, woningbouwcorporaties en de zorginstellingen in de wijk.
  3. Een duurzaam en langdurig vast budget om de kosten van het BCOP te dekken. Ook de vrijwilligers die veel tijd steken in overleggen en organisatie mogen hierin een vergoeding krijgen. Andere (professionele) partners krijgen immers ook betaald om het werk te doen in de wijk.
  4. Inhuur van externe ondersteuning om ontbrekende kennis binnen te halen.
  5. Overleggen vinden plaats op tijden waarop bewoners goed kunnen aanhaken; het werken voor de wijk mag de bewoners geen vrije dagen kosten.
  6. Het staat het BCOP vrij om contact te zoeken of te overleggen met partijen die bij de buurt betrokken zijn of daarbuiten.
  7. Het meebepalen van de agenda, planning en planvorming.
  8. Het afstemmen van de onderlinge planningen van de partners. In onze wijk trekken de wijkpartners gelijk op. Er moet worden voorkomen dat dingen langs elkaar lopen of er op twee verschillende plekken gewerkt wordt aan hetzelfde onderwerp.
  9. De meeste wijkpartners zitten aan tafel met middelen en bevoegdheden. Dat hebben bewoners niet. Zorg bij besluitvorming over de wijk dat de stem van bewoners zwaarder weegt. 
  10. Oververtegenwoordiging van professionals in overleggen moet worden voorkomen.
  11. Bewoners krijgen voldoende tijd om tot standpuntbepaling/meningsvorming te komen. Minimaal twee weken van tevoren dient informatie ter beschikking gesteld alvorens er over wordt gesproken of besloten.
  12. Wijkpartners creëren transparantie in besluitvorming, belangen, cijfers, informatie, processen en trajecten. 

Wat is er nodig om bewoners (echte) invloed te geven binnen de wijkalliantie (structuur, mandaat, escalatiemogelijkheid, erkenning, etc)?

  1. Erkenning dat het BCOP een volwaardige wijkpartner is voor de gemeente en andere wijkpartners in de wijk.
  2. Er worden in gezamenlijke afstemming werkafspraken gemaakt tussen alle samenwerkende partijen. We spreken elkaar aan als afspraken niet nagekomen worden. Het is en blijft mensenwerk en er kan onbedoeld iets van de wagen vallen.
  3. Stuurgroep bestaat uit mensen met mandaat. Als er in de uitvoering dingen spaak lopen of door drempels/obstakels niet verder wordt gekomen, kunnen zaken snel vlotgetrokken worden.
  4. De grondhouding van alle wijkpartners is denken in oplossingen in plaats van in belemmeringen. Dit betekent dat als iets niet kan goed beargumenteerd wordt en er altijd gekeken moet worden naar wat er dan wel mogelijk is. Enkel een nee is niet acceptabel.
  5. De behoefte van bewoners moet leidend zijn als het gaat om de inrichting van uit te zetten acties.
  6. Om alle bewoners zo goed mogelijk te betrekken en kansen te bieden om een stem te laten horen, is proactieve communicatie essentieel. Deze communicatie is afgestemd op de verschillende behoeftes en (digitale) mogelijkheden van de bewoners.
  7. Er is duidelijkheid over wat er met de inbreng van bewoners gebeurt en hoe deze verwerkt wordt.
  8. Processen worden ingericht op basis van co-creatie. Alle partijen staan aan de basis van de planvorming en geven hier samen invulling aan.
  9. Om breder draagvlak te creëren is het nodig om een bewonersraadpleging te doen als plannen in gezamenlijke afstemming zijn gemaakt.
  10. Flexibiliteit is essentieel in geval dat bewoners meer tijd nodig hebben om tot meningsvorming te komen. De planning van de gemeente of een andere partij moet aangepast kunnen worden als bewoners meer tijd nodig hebben.
  11. Schep vooraf gezamenlijk kaders en ga daarna pas met elkaar in gesprek over de inhoud. Schep deze kaders op basis van financiën, wet- en regelgeving en reeds gemaakte afspraken.
  12. Escalatieladder is vooraf helder afgesproken. Een rol hiervoor is weggelegd bij het Nationaal Programma Samen Nieuw-West.
  13. De projectleider van de wijkalliantie of de dagvoorzitter van de vergaderingen van de Wijkalliantie hebben niet direct een belang in de wijk. Bij een patstelling wordt er gestemd. Te denken valt aan besluitvorming, agendaplanning of budgetuitgaven.
  14. Zorg dat deze projectleider proactief veel concreet werk uit handen neemt, zoals het maken van verslagen, regelen van financiering, maken van jaarplannen, zorgen dat partners aan tafel zitten en blijven, etc. Dit scheelt veel regelwerk voor de partners en kunnen partners zich concentreren waar ze goed in zijn. 

Met welke partijen willen jullie binnen de wijkalliantie intensief samenwerken?

  1. !Woon
  2. Eigenwijks
  3. Ymere en andere woningbouwcorporaties 
  4. Politie en handhaving
  5. VVE’s en bewonerscommissies van huurwoningen
  6. De zorginstellingen in Osdorp de Punt
  7. Jongerenwerkers en andere maatschappelijk werk in de buurt
  8. De gemeente, met personen met mandaat of dat het contactpersoon van de gemeente personen met mandaat erbij haalt. Zonder te eisen dat alle communicatie via dat contactpersoon loopt. 
  9. Scholen
  10. Ondernemers

Wat gaan jullie doen om het BCOP uit te breiden en meer bewoners te betrekken bij het BCOP?

  1. We hebben een open en inclusieve houding. Iedereen is welkom bij het BCOP. 2x per jaar zullen we voor een bewonersbijeenkomst flyers voor het Osdorp de Punt verspreiden. Ook organiseren we een variëteit aan bijeenkomsten, onderwerpen en wisselen van tijdstippen zodat zowel werkenden als niet-werkenden kunnen meedoen.
  2. We werken op basis van vertrouwen, we gaan er wel vanuit dat bewoners die actief meedoen, transparant zijn over nevenactiviteiten, belangen en/of functies. 

Wat gaan jullie doen om de niet gehoorde stem een plek te geven binnen de wijkalliantie?

  1. We brengen de buurt in kaart en zorgen ervoor dat we in alle delen van de buurt in verbinding staan met bewoners. Dit doen we door per wooncomplex, uit een specifiek deel van de buurt een contactpersoon te hebben die in verbinding staat met de bewoners uit dit complex (linking pin model). Zo zorgen we voor voldoende dekking en horen we alle geluiden uit alle delen van de buurt.
  2. We hebben verbinding met Wijkpartners zoals Eigenwijks. Zij zitten in de haarvaten van de buurt met kwetsbare bewoners.
  3. We gaan de verbinding aan met ‘verbindingsofficieren’’ van het Nationaal Programma Samen Nieuw-West en zullen elkaar gaan versterken
  4. We gaan buurtschouwen doen, waar we op nog lokaler niveau praten met bewoners.
  5. We zullen twee keer per jaar alle huishoudens in Osdorp de Punt een flyer in de brievenbus doen voor een bijeenkomst. We verspreiden de bijeenkomsten op sociale media en per mail.
  6. We zoeken gericht personen die niet gehoord zijn en vragen hun positie te nemen aan overlegtafels waarin zij niet gehoord worden

Willen jullie exclusiviteit of is het ok als ook andere bewoners/groepen geraadpleegd worden?

  1. Elke bewoner in Osdorp de Punt heeft een stem, elke bewoner mag dan ook geraadpleegd worden. Het is wel van belang dat we werkafspraken maken en niet dat er selectief gewinkelierd wordt in welgevallige meningen.
  2. Er wordt veel moeite gestoken in het BCOP door bewoners. We zien het BCOP als een centrale partner van de bewoners; ook omdat het enige, breed opgezette platform is voor bewoners in De Punt. Daarom is het logisch dat het BCOP in ieder geval als eerste gesprekspartner altijd betrokken wordt bij zaken die de buurt aangaan.
  3. We verwachten als BCOP openheid en transparantie van iedere partner in de wijk die meedoet aan overlegtafels of allianties, dat is inclusief bewoners die aanschuiven. Het gaat hier om transparantie in verschillende nevenactiviteiten en/of subsidiestromen.

Waar willen jullie de komende twee jaar op focussen?

  1. Het uitbouwen van het BCOP
  2. Het bestendigen van een positie aan overlegtafels, zoals leefbaarheid, veiligheid en zorg. 
  3. Een legale entiteit voor het BCOP
  4. Een structurele subsidiestroom die kostendekkend is voor de activiteiten van het BCOP
  5. Zorgen voor concrete resultaten op straat
  6. Doe democratie op gang krijgen

Wat is de ideale verhouding tussen overleg en uitvoering?

  1. De kerngroep van het BCOP bespreekt beleidslijnen en zorgt voor het kader.
  2. Organiseert twee keer per jaar een gezellig event, zoals het Grachtenfestival en een nieuwjaarsborrel.
  3. Zorgt dat bewoners aan de overlegtafels zitten. 
  4. Stimuleert bewoners om mee te doen aan uitvoering, zoals Groen aan de Wijk.
  5. De kerngroep van het BCOP is niet een uitvoeringsorganisatie die bijvoorbeeld gaat vrijwilligen in de groenvoorziening of afval. Tot er een minimaal basisniveau bereikt is, zijn vooral de gemeente en haar partners aan zet. 
  6. We willen als bewoners weten wat er wordt uitgevoerd door de wijkpartners de komende jaren. We worden vaak overrompeld door uitvoeringsactiviteiten.

Hoe wordt er met elkaar gecommuniceerd (frequentie, via welk middel, individueel of als groep etc)?

  1. We staan altijd open voor welke vorm van communicatie dan ook. We zijn zoekend hoe bewoners op een constructieve manier vooral met elkaar kunnen communiceren. Dat mag digitaal of analoog zijn.
  2. We communiceren met elkaar in de Kerngroep nu primair via Whatsapp en per mail.
  3. We komen minimaal 1x per maand als kerngroep fysiek bij elkaar om te overleggen en koers te bepalen.
  4. We organiseren 1x per 3 maanden een bewonersbijeenkomst.
  5. We publiceren de bewonersbijeenkomst per sociale media, mail en 2x per jaar per folder. Dat laatste als het financieel mogelijk is. 
  6. We communiceren met bewoners op een afwisselende wijze, zodat mensen die minder digitaal- of taalvaardig zijn ook mee kunnen doen. Daarbij zijn we nog zoekende naar wat het beste aansluit op de behoefte en mogelijkheden van onze bewoners.

Hoe willen we dat informatie gedeeld wordt (binnen welk termijn, voldoende tijd krijgen om informatie eigen te maken etc)?

  1. Stukken voor de vergadering van de Wijkalliantie worden 2 week van tevoren gedeeld. Een concept agenda 3 weken van tevoren wordt aangeboden. 
  2. Agenda items kunnen bij een vorige agenda direct op de agenda gezet worden en/of tot 15 dagen voor de vergadering. Stukken ter kennisgeving 1 week. Bij actualiteiten tot 48 uur (uitzonderlijk).
  3. Een bewonersbijeenkomst wordt minimaal 4 weken van tevoren gepubliceerd per sociale media en mail. Voor folders is dat 2 weken. 
  4. Bewonersbijeenkomsten en wijkalliantie bijeenkomsten worden vastgesteld door middel van een jaarplanning. Bij onmogelijke agenda’s kunnen we stemmen.
  5. De plannen van partners worden gedeeld, ook die op de langere termijn. Woningbouwontwikkelingen, ingrepen in de openbare ruimte etc. Wat staat er op de agenda van de partners wat relevant is voor bewoners uit Osdorp de Punt.
  6. Partners delen informatie zo snel mogelijk. Informatie wordt proactief gedeeld en met iedereen waar mogelijk. 

Omgangsvormen (hoe gaan we met elkaar om)?

  1. Iedereen is gelijkwaardig, ondanks de positie.

We proberen inclusief te spreken. Woorden of documenten die niet begrepen worden, daar doen we ons uiterste voor om iedereen in mee te nemen. 

  1. We spreken ons uit tegen iedereen die zich te buiten gaat aan racisme, discriminatie, seksisme. Daarvoor is geen plaats.
  2. Afspraken komen we na of als we ze niet na kunnen komen nemen we hierover tijdig contact op om te kijken naar een oplossing
  3. De grondhouding van alle partijen is denken aan oplossingen in plaats van in belemmeringen. Dit betekent dat als iets echt niet kan goed beargumenteerd er altijd gekeken moet worden naar wat er dan wel mogelijk is. Enkel een nee is niet acceptabel.
  4. We willen uitgaan van vertrouwen en kracht. We zetten elkaar in de kracht en gaan uit van goede intenties.
  5. We staan open om te leren, dat betekent dat kritiek welkom is, hoe moeilijk dat ook is. Zonder kritiek/feedback kunnen we niet leren van elkaar. 
  6. In ongelijke machtsverhoudingen, zoals gemeente vs. burger. Kerngroeplid vs. niet kerngroeplid zijn we bewust van een eventuele machtsverhouding en handelen in de geest van gelijkwaardigheid.
  7. Bij het groter worden van het BCOP/Wijkalliantie willen we een onafhankelijk vertrouwenspersoon. 
  8. We willen bij de wijkalliantie een onafhankelijke dagvoorzitter
  9. Bij mogelijke escalaties is er een aanspreekpunt bij het Nationaal Programma Samen Nieuw-West die gevraagd of ongevraagd advies mag geven aan het BCOP/Wijkalliantie
  10. Afspraak = afspraak. Afspraken komen we na.

Hoe willen we dat overleggen worden vormgegeven (hoe wordt er voorkomen dat er alleen gepraat wordt om te praten)?

  1. We werken met korte en lange termijn doelen met daarnaast ‘dromen’. Dromen zijn ambities die niet te vatten zijn in SMART-doelen*, maar waar we wel naar streven.
  2. We maken met de partners een langetermijnplan en een jaarplan. Daarin staan de concrete activiteiten die nodig zijn voor De Punt. 
  3. Bij elk doel wordt een eigenaar gekoppeld met een doorlooptijd.
  4. Afspraken worden vastgelegd en concreet gemaakt. 
  5. Mensen die aan tafel zitten hebben mandaat of staan in direct contact met collega’s die mandaat hebben, zodat acties daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd en knopen snel kunnen worden doorgehakt.
  6. Afhankelijk van het te behandelen thema worden medewerkers met mandaat uitgenodigd om spijkers met koppen te kunnen slaan.
  7. We gaan uit dat (ook mondelinge) beloften uitgevoerd worden. Beloften die geen doorgang kunnen  hebben, worden gemotiveerd teruggekoppeld
  8. We gaan uit dat eenieder aan een overlegtafel een functie/doel heeft. Personen die alleen zitten om het zitten, daar heeft niemand wat aan. 
  9. We proberen op basis van consensus gezamenlijk besluiten te nemen. Wanneer niet consensus mogelijk is, dan geldt de 50%+ 1 regel. Als een besluit gaat over een partner, bijvoorbeeld een gemeente die zelf een besluit niet wil of kan uitvoeren, dan wordt het besluit een niet gebonden advies. Op niet gebonden adviezen wordt altijd een motivatie gegeven door de partner.

Is herstel van vertrouwen nodig om succesvol samen te kunnen werken binnen de Wijkalliantie? Zo ja, wat moet er gedaan worden om dit vertrouwen te herstellen?

  1. Erkenning van het stadsdeel/gemeente dat er heel veel beloften niet zijn nagekomen of dat de gemeente afwezig was in tijden van nood en tegenspoed.
  2. Erkenning van de overheid dat de wijk van de bewoners is en niet van organisaties of systemen. 
  3. Vertrouwen terugwinnen door o.a. De gemeente kan alleen door goed en integer gedrag te vertonen. Dat betekent afspraken nakomen en bewoners behandelen op basis van gelijkwaardigheid.
  4. Een luisterend oor vanuit de wijkpartners. Begrip hebben voor de stem en situatie van de bewoner.
  5. Goed oppakken en doorpakken bij (individuele) klachten en meldingen.
  6. Niet verschuilen achter systemen van organisaties, of argumenten ‘omdat het nu zo eenmaal is’
  7. Eigenaarschap en zorgen voor resultaten op straat.
  8. Zichtbaar aanwezig zijn van partners in de wijk
  9. Partners in de wijk zijn gemakkelijk te bereiken voor bewoners. Het contact is menselijk. 
  10. Samen vieren van de resultaten

* SMART

Een doel is iets dat je wilt bereiken, een ambitie of aspiratie die je nastreeft. Doelstellingen worden vaak te vaag en vrijblijvend geformuleerd als wensen, intenties, of goede voornemens. SMART is een acroniem dat staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Dit document is gelicenseerd onder Creative Commons Attribution 4.0 International 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *